www.CaspianOne.ir فروشگاه کاسپین 1

www.CaspianOne.ir فروشگاه کاسپین 1

عرضه نرم افزار،کتاب برنامه آموزش های تخصصی فنی و مهندسی معماری عمران مکانیک برق الکترونیک آمار ریاضیات تدوین ویرایش فیلم ویدئو عکس تصویرصوت و...
www.CaspianOne.ir فروشگاه کاسپین 1

www.CaspianOne.ir فروشگاه کاسپین 1

عرضه نرم افزار،کتاب برنامه آموزش های تخصصی فنی و مهندسی معماری عمران مکانیک برق الکترونیک آمار ریاضیات تدوین ویرایش فیلم ویدئو عکس تصویرصوت و...

پسوند فایل ها و فرمت های قابل استفاده در اتوکد2014 و کاربرد مصرف آنها 2014 File Extension Autodesk AutoCAD

پسوند فایل ها و فرمت های قابل استفاده در اتوکد 2014 File Extension Autodesk AutoCAD

پسوند فایل ها و فرمت های قابل استفاده در اتوکد2014 و کاربرد مصرف آنها 2014 File Extension Autodesk AutoCAD



بسیاری از کاربران نرم افزارهای اتودسک  امروزه  بسیار علاقه مند هستند که بتوانند از فایل ها و فرمت های دیگر نرم افزارها استفاده نمایند . یکی از دلایل تهیه آخرین ورژن نسخه محصولات اتودسک همین مورد می باشد . با تذکر این نکته که نباید انتظار داشت نسخه جدیدتر برای کاربر هر کاری را انجام دهد و خیلی راحت تر بگویم که عده ای از کاربران تصور دارند نسخه جدید تر قهوه و چای هم برایشان آماده می کند . هرچه فرمت های بیشتری قابل استفاده باشند ، قسمت ورودی یا اینپورت با تنظیمات و مراحل پیچیده تر در توضیح و مشخصات فایل ورودی ویزارد ورود خواهد بود که عدم آشنایی به نرم افزار خاص و قابلیت های کامل اتودسک باعث تداخل و عدم موفقیت عملیات و استفاده از فایل می شود . بنابراین به جای آنکه به دنبال نرم افزاری باشید که فایل را با یک کلیک باز و به هر شکل دلخواه ذخیره مجدد نمایید ، در فرمت ها و توانایی های نرم افزار مطالعه و تمرین بیشتری نمایید . فرمت های اصلی را به شرح زیر توضیح می دهم :



 تحقیق و ترجمه ؛ مهندس درویشی کارشناسی صنایع – تکنولوژی صنعتی :
فرمت DWG

فرمت DWG خلاصه شده drawing می باشد . این پسوند مخصوص فایل های رسم توسط کامپیوتر به خصوص اتوکد می باشد . فایل های این فرمت رسم های فنی دو بعدی و سه بعدی می باشند و توسط برنامه های زیر می توان آنها را استفاده ، باز ، مرور ، ویرایش ، تبدیل و ذخیره نمود . مهمترین نرم افزارهای استفاده کننده از این فرمت به شرح زیر است :
در سیستم عامل ویندوز Windows نرم افزارهای اتودسک اتوکد و هر نرم افزار خانواده اتودسک که یکی از سه برنامه زیر را در خود داشته باشد . اتوکد Autodesk AutoCAD، مرورگر اتوکد Autodesk Design Review، مرورگر طراحی اتودسک Autodesk DWG TrueViewدر سیستم عامل مکینتاس مک Macintosh ، اتوکد برای مکینتاس اپل Autodesk AutoCAD for Mac ، IMSI TurboCAD for Mac ، CorelCADدر سیستم عامل لینوکس Linux و یونیکس نرم افزارهای Bricsys Bricscad ، Dassault Systemes DraftSight
همانطور که دیده می شود امکان استفاده برای نرم افزارهای اتودسک ، تووربو کد ، دازالت سیستم مانند کتیا و سالیدورک امکانپذیر می باشد . شرکت سازنده همکاری ورود و خروج با نرم افزارهای IGES, CATIA, Rhino, pro/engineer, and step را امکانپذیر نموده است .
فرمت DWF
فرمت DWF مخفف Design Web Format File می باشد و یک فرمت استاندارد و پیشرفته برای انتشار و نمایش طراحی های اتوکد و صنعتی در محیط وب صفحات وب می باشد . با استفاده از این فرمت که توسط برنامه های مرورگر صفحه وب قابل استفاده است می توان فایل را در اینترنت انتشار داد . مهمترین نرم افزارهای استفاده کننده از این فرمت به شرح زیر است :
در سیستم عامل ویندوز Windows نرم افزارهای اتودسک اتوکد و هر نرم افزار خانواده اتودسک که یکی از سه برنامه زیر را در خود داشته باشد . اتوکد Autodesk AutoCAD، مرورگر اتوکد Autodesk Design Review، مرورگر طراحی اتودسک Autodesk DWG TrueViewدر سیستم عامل مکینتاس مک Macintosh ، اتوکد برای مکینتاس اپل Autodesk AutoCAD for Mac ، IMSI TurboCAD for Mac ،
فرمت STL
فرمت STL یک فرمت و استایل برای طراحی اولیه و ایجاد قالب شکل های سه بعدی متعدد می باشد . به طور دقیق این همان فرمتی است که وقتی شما قطعات بایگانی نظیر مهره ها را می کشید و کپی تکثیر می کنید به صورت کم رنگ دیده می شوند. قالب طراحی مورد استفاده برای لیتوگرافی استریو، فناوری نمونه سازی سریع مورد استفاده برای تولید قطعات سه بعدی، شامل طراحی 3D به عنوان مدل اصلی برای ایجاد نمونه های متعددی استفاده می شود. مهمترین نرم افزارهای استفاده کننده از این فرمت به شرح زیر است :
اتوکد Autodesk AutoCAD ، تربو کد IMSI TurboCAD Deluxe 20 ، جئومجیک Geomagic Explorer ، پرو اینجینییر Parametric Technology Creo ، دازالت سیستم کتیا Dassault Systemes CATIA ،



فرمت DGN
این فرمت مخصوص نرم افزار MicroStation Design است . این فرمت برای رسم دو و سه بعدی و رسم پرینت آنها بسیار مفید و سودمند است . این فرمت همان فرمتی است که در ایران به سیاه و سفید ، طراحی اولیه زغالی ، یا طراحی کاغذ مومی شهرت داشته است . البته رسم های اولیه پرینت و رسم نقشه طراحی در زبان انگلیسی و آمریکایی به دلیل آبی کم رنگ بودن کاغذ مومی طراحی صنعتی به Blue Page معروف شده است . این فرمت یکی از فرمت های نقشه کشس جغرافیایی ESRI ArcGIS Desktop نیز می باشد . مهمترین نرم افزارهای استفاده کننده از این فرمت به شرح زیر است :
اتوکد Autodesk AutoCAD ، Bentley Systems MicroStation میکرواستیشن ، ایرازی آرک جی آِ اس ، اتوکد و توربو کد IMSI TurboCAD Deluxe 20
فرمت FBX
فرمت Autodesk FBX Interchange File مخصوص نرم افزار Autodesk Maya می باشد و تفاوت آن با دیگر فرمت ها خصوصیات تصویری آن می باشد . شاید شما رسم های ساده تر و تصویری ساده نقاشی مایا را نسبت به استودیو مکس دیده باشید . دلیل این تفاوت همین فرمت ترکیبی مبتنی بر عکس می باشد . به زبان ساده تر این فرمت فرمت عکس و تصویر سه بعدی است در حالی که دیگر فرمت های اتودسک طراحی صنعتی سه بعدی مبتنی بر خطوط و اندازه ها می باشند . مهمترین نرم افزارهای استفاده کننده از این فرمت به شرح زیر است :
Autodesk AutoCAD اتوکد Autodesk Maya اتودسک مایا Autodesk 3ds Max استودیو تری دی مکس
فرمت DXF
این نام مخفف Drawing Exchange Format می باشد که فرمت استاندارد مبنی بر متن ASCII می باشد.در این فرمت دستورات برنامه ای مانند نقاط ، رسم خطوط ، رسم منحنی ها به صورت متن دستورات ذخیره می شوند و برای تمامی برنامه های رسم به وسیله کامپیوتر قابل استفاده است . استفاده و لود نمودن این فایل ها به همان صورت رسم توسط نقشه کش یا رسام می باشد که خطوط فرمان به ترتیب اجرا و شکل نهایی مشخص می گردد. از این فرمت علاوه بر تبادل نقشه بین نرم افزارها استفاده در ماشین های تولید توسط کامپیوتر CAM نیز استفاده می گردد . مهمترین نرم افزارهای استفاده کننده از این فرمت به شرح زیر است :
Dassault Systemes SolidWorks دازالت سیستم سالید ورک Adobe Illustrator CC آدوبی ایلاستیراتور ، اتوکد Autodesk AutoCAD ، تربو کد IMSI TurboCAD Deluxe 20
فرمت WMF
این فرمت Windows Metafile نیز توضیحی به مانند فوق دارد ، تقریبا می توان گفت این فرمت نیز ذخیره ساده ولی تصویری عکس می باشد با این تفاوت که شکل حاصل تصویری عکس گرافیک ، چیزی از جنس نمودار و چارت می باشند . مهمترین نرم افزارهای استفاده کننده از این فرمت به شرح زیر است :
بیشترین برنامه های این فرمت برنامه های مرورگر و استفاده از عکس و تصویر مانند آدوبی فتوشاپ و .. می باشد .
فرمت SAT
ACIS SAT 3D Model فرمت مدل سازی و نمایش مدل سه بعدی این مدل برای استفاده و نمایش اینونتور فیژیون ، پرزیدنت و ارائه و همچنین مرور کامل AutoCAD 360 استفاده می شود .
فرمت های گفته شده فوق اصلی ترین فرمت ها و کاربردی ترین آنها در اتوکد Autodesk AutoCAD می باشد ولی فرمت های بسیار دیگری از نرم افزارهای طراحی سه بعدی پر کاربرد وجود دارد که می توانید در توضیحات بیشتر و یا خود نرم افزار مشاهده کنید . توجه داشته باشید که ورود و خروج هر فرمتی نیاز به یک سری عملیات و تنظیمات دارد و کمتر فرمتی با یک کلیک ساده ، توسط نرم افزار باز و قابل ویرایش می باشند . 

نظرات 1 + ارسال نظر
امیرحسین 5 اسفند 1393 ساعت 22:53

سلام .....برای از کتیا چجوری میتونیم به اتوکد نقشه رو وارد کنیم ؟؟

در کتیا و همه نرم افزارهای کد ، طراحی شما شامل مواردی مانند نقاط و خطوط ، قیدهای قائم و موازی ، حجم توپر و مواد آن است. مواردی مانند نقاط و خطوط که تنها رسم فنی هستند بین همه مشترک و قیدها و متریال متفاوت هستند بنابراین شما می توانید شکل هندسی را در فرمت استاندارد IGES و IGS شکل هندسی شامل نقاط و خطوط برداری ، STL شامل شکل هندسی نقاط و خطوط ، DXF دستورات رسم شامل نقاط مرجع و خطوط ذخیره و در همه نرم افزارهای دیگر باز کنید. بعد از وارد نمودن باید قیدها و مواد جنس دوباره در نرم افزار جدید تعریف شوند. فرمت اصلی اشکال هندسی نرم افزارها IGES و IGS است . که بین همه مشترک است.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد